vrijdag 19 maart 2010

Bezoek aan de Martinikerk


We kregen jl.dinsdag een rondleiding
in de Martinikerk. Een prachtige
oude kerk in het centrum van
Groningen.
In twee groepen verdeeld liepen we rond.
De organist vertelde alles over het
beroemde orgel en een andere man
vertelde over de geschiedenis van de kerk.
Het was heel bijzonder:


* ik vond het heel mooi om op een orgel
van 15 miljoen te spelen
* ik heb er veel geleerd
*het was bijzonder hoe het orgel de klanken
nog mooier maakt
*de kloostermoppen waren echt heel oud;
het was een grappig idee dat iemand lang
geleden zijn hand erin heeft gedrukt
*een indrukwekkend plafond!
* vooral het blazen op de grote en kleine
orgelpijpen klonk mooi; de organist zei dat
ik goeie longen had...
* het orgel was vet!!
* de organist was knap: hij kende de registers
uit zijn hoofd.
* de kerk was heel prachtig en bijzonder
* ik vond het leuk om te leren hoe de
Martinikerk veranderde
*de organist speelde voor Nina: er is er een jarig,
op het oude orgel.
* wat een enorm ding, zo'n orgel...
*ik leerde hoeveel orgelpijpen er zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten