dinsdag 20 april 2010

Isaac Lipschits











Sieta de Vries was in onze klas, om te vertellen over het leven van Isaac Lipschits.
Hij overleefde als Joods jongetje de Tweede Wereldoorlog door onder te duiken.
Voor zijn broer en de kinderen van zijn broer schreef hij een lange brief aan zijn vermoorde moeder.
Om te vertellen wat er was gebeurd. De brief werd een boekje: Onbestelbaar.
Er werden er 250.000 van gedrukt.
Wij kregen er 1 en hebben het gelezen. En Sieta heeft ons meer verteld. Zij was lang samen met Isaac, die twee jaar geleden overleed.
Wat vonden we?

Mirte: ik vind het heel erg dat je op deze manier je familie verliest. Erg bedankt dat je ons dat hebt verteld.
Naomi: het was heel interessant en best wel zielig soms...en ook boeiend, een bijzonder verhaal.
Tirza & Sigrid: veel van onze vragen zijn beantwoord door het verhaal dat je over hem vertelde.
Leuk dat je een film over hem meenam. Een treurige film, dat wel...
Bouwe: goed dat je onze vragen in een verhaal beantwoordde, dat is leuker en interessanter dan dat wij de vragen stelden. Isaacs boekje was ook heel interessant.
Mooie foto's en een goed verhaal, interessant en uitgebreid.
Sieta vertelde zijn zijn leven erg mooi, wat een bijzonder verhaal...
mooi en leuk en leerzaam, fijn dat je kwam vertellen over Isaac Lipschits.
Ik heb er veel van geleerd...
Best heftig wat Isaac schreef en wat Sieta vertelde.
Lieke: ik vond het heel dapper van zijn ouders, ik had het denk ik niet gekund.
Ik vind het heel erg voor Isaac Lipschits maar aan de andere kant ook bijzonder dat zijn vrouw dat durft te vertellen.
meester: ik nodig je in de toekomst nog eens uit Sieta...bedankt dat je er was.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten